Haväng

Hur kul är fejkad teve?

Posted in Allmänt, Media by Jonas on 16 maj 2009

Tittar du på Så här ska det låta, Parlamentet, Ballar av stål, Robinson etc. så ska du veta att det är fusk och uppgjort till stora delar. I Robinson käkar man Mc Donalds burgare och i Parlamentet får man manus i förväg. I Ballar av stål är det statister som utsätts och i Så här ska det låta gör man omtagningar till artisten är nöjd. Dessutom vet artisten redan vilka låtar som är aktuella. Vilka fler program är uppgjorda? Alla underhållningprogram? Nej, usch, jag har helt slutat titta på tramsteve. Jag ser hellre på CNN, TV4 Fakta eller Tv8. Vem fan tror tevebolagen att de lurar?

Testkört Piaggio Mp3 400 cc

Posted in Allmänt by Jonas on 16 maj 2009

Jag har velat fram och tillbaka om jag ska slå till och köpa en Piaggio Mp3. Jag testade en 250 cc för ett par veckor sedan och den kändes bra, men det är 400 cc som jag möjligtvis är intresserad av. Så idag åkte jag upp till Rapidos Mc som hade öppet hus för alla mc-intresserade. Per, från Globens Mc, var där och hade naturligtvis en 400 cc för visning och provkörning. Det dröjde inte länge innan jag tagit platsen bakom styret och var på väg ut mot Värmdöleden. Per hade sagt till mig att ta en ordentlig sväng vilket jag också tänkte göra.

Axet ut på motorleden räckte gott till för att lämna bilarna bakom mig och jag var uppe i 110 km/h innan jag fattade bättre och saktade ned till 90. Inte för att jag är farträdd, men jag hade fel hjälm på mig. Den utan visir. Och jag vet hur ont det gör att få en humla i pannan i 70 km/h. Hur ont ska det inte göra då i 110? Dessutom fladdrade det duktigt i kinderna. Men den gick väldigt fint och stabilt på motorvägen. Inga obehagliga tendenser alls. Jag tog en 70-väg tillbaka mot stan och njöt av kraften som fanns vid omkörningar och i slutet av kurvorna när jag drog rullen i botten.

Väl inne i stan krypkörde jag i kön på Skeppsbron. Mjukt och fint tog jag mig fram medan en och annan flanör nyfiket kastade en blick på hojen. En kille med barnvagn gjorde tummen upp och viskade något till sin fru. Jag tror han viskade att ”det är en sån vi ska köpa”. Jag körde mot Riddarholmen och vidare mot Slussen. Vid Kornhamnstorg kom en svart kokainpulka upp jämsides och placerade sig en meter längre fram än mig och visade att han var kung på vägen. Glöm det, tänkte jag och när det slog om till grönt gasade jag halv gas och det räckte för att lämna honom långt bakom mig. Sorry, men du är inte kung på vägen. Jag är inte heller kung på vägen och gör heller inte anspråk på att vara det. Men jag är hur som helst snabbare än dig vid varje rödljus. Det må vara min reptilhjärna som känner denna sötma, men gott är det att mosa en yngels ego i en 700 000-kronors BMW.  

Jag körde vidare ned i tunneln och kom ut på Skanstullsbron i ett flygande huj. Någon sekund senare svängde jag av mot Gullmarsplan och vidare ned mot Rapidos klubb. Jag hann knappt lämna nycklarna till Per innan två erfarna knuttar, som till vardags kör monstercyklar i form av Ducati, var framme och ville testa Mp3:an. När de kom tillbaka efter någon halvtimma var deras omdöme bara positivt. Och det är det vanliga omdömet hos erfarna bikers som testar Mp3:an. De är glatt förvånade över hur goda vägegenskaperna är och hur behaglig den är att köra.

Jag ska bestämma mig i veckan och om jag köper en så har jag den lagom till helgen. Och snart har jag semester och en tripp till Göteborg hade varit najs. Problemet är bara att min gode vän Peter, som kör en HD Fat Boy, vägrar låta mig parkera Mp3:an i hans garage. Men han ångrar sig nog efter en provtur han också.