Haväng

Com Hem kom bort

Posted in Media, Samhälle by Jonas on 05 maj 2009

Oerhört illavarslande att ett fel någonstans kan slå ut den största leverantören av bredband. Det här är ju mums för fientlig makt. ”Okej grabbar, innan vi invaderar Sverige vill jag ha två frivilliga som sabbar Com Hems kabelnät. Det bör räcka för att slå ut teve, data och telefonitrafiken! Mot Sverige!!”

Vad säger Krisberedskapsmyndigheten? Vad säger våra politiker? Detta haveri måste utredas och åtgärdas omgående. Det är mycket skrämmande att vi är så sårbara och beroende av en så stor privat aktör på marknaden som Com Hem. Läs mer i Bladet, i DN, och i SvD.

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Linus L said, on 05 maj 2009 at 22:33

    Jag hade en gång en diskussion med en sådan där provisionsinriktad försäljare på ComHem. Försäljaren tyckte naturligtvis att jag skulle säga upp mitt kopparledningstelefonabonnemang och gå över till ComHems IP-telefoni. Jag hade då redan deras internet och skulle kunna spara några tior i månaden på att säga upp Telia-abennemanget.

    Jag tog upp frågan om sårbarhetsanalys av att ha allt i en lina. Försäljaren ”garanterade” naturligtvis att det var ”IIIIINGA” som helst problem med driftavbrott hos ComHems tjänster. Jag litade inte på det han sa.

    Nog för att mitt internet på den tiden funkade för det mesta, men när det trots allt inte gjorde det, så var det trots allt skönt att kunna höra modemets hemska (fast i dessa ögonblick ljuvliga) uppkopplingsoljud och tanka ner min epost eller betala räkningen som måste betalas samma dag, även om det gick låååångsamt.

    Sedan dess har jag fått LAN i lägenheten och kör inte längre med ComHem.

    Men nog tyder detta driftavbrott på att försäljaren hade fel!

  2. T said, on 05 maj 2009 at 23:29

    Linus L: Jag har också haft en sådan säljare, det var inte alls länge sen. Jag trodde honom inte när han sade att ”telefonen går ju inte ned för att Internet gör det”. Försöker de igen så kommer jag att bli krontokig…

  3. Dennis Nilsson said, on 06 maj 2009 at 0:18

    Snålheten bidrar visheten, som det heter…..

    Av denna anledning skall man undvika s.k “triple play”

    Dubblering av känslig utrustning på andra platser och UPS:er som fungerar kostar inte mycket. Hoppas detta blir en läxa för Comhem.

  4. Agneta said, on 06 maj 2009 at 9:32

    Har man oturen att bo i ett Comhem-hus och beställler deras ”ComBO”-abonnemang (tv+bredband+telefoni), så tar man en stor risk. Man måste ha mobilt bredbandsabonnemang och mobiltelefon som backup.

    Problemet med Comhem är deras tjänster överhuvudtaget är opålitliga och deras kundsupport är rent skrattretande. Jag har bott i ett Comhem-hus med fel i ledningsskarvarna och ständiga avbrott. Alla i huset fick under fyra år rådet att byta modem och byta kablar. Comhem påstod att det var våra datorer och tv-apparater det var fel på. Efter fyra års ständigt strul med dagliga avbrott upptäckte Comhem till slut att det var skarvarna i deras egna kablar i huset som glappade…

    Som enskild kund med problem har du inte en chans mot Comhem, man får goddag-yxskaft-svar av deras kundtjänst. Kundtjänsten kan inte ge bättre råd än att boota om, och de har inga handlingsplaner för problem som inte beskrivs i manualen som är skriven för dator-ovana kunder.

    Comhem är ett skämt.

  5. Lemmestyver said, on 06 maj 2009 at 10:20

    Efter nu flera års ständiga avbrott får fastigheten nu ÖPPET BREDBANDSNÄT; tackgoahimmel! ”BORT MED TJUVBOLAGEN” blir nu en realitet. Inse vikten av SAMHÄLLSVIKTIG – ofta akut – infrastruktur som befolkningen MEDVETET berövas pga Mammons tillbedjare. ComHem tillhör de värsta; uppmanar ALLA att snarast möjligt välja bort dylika ockrare. Bredband, teve och ip-telefoni är redan NU betydligt viktigare än folk i allmänhet inser. ÖPPET BREDBANDSNÄT TILL VARJE HUSHÅLL!!!!

  6. […] här , här, här  eller […]


Lämna en kommentar